Omgaan met stress? “Niksen helpt niet”, zegt dr. Erik Scherder

erik scherder 4

“Aaaah, even lekker een week ontstressen aan het zwembad”, denk je. Maar je denkt verkeerd, zegt ‘s Nederlands beroemdste neurowetenschapper Erik Scherder. Omgaan met stress van alledag, doe je wél met deze bewezen brein-fixers.

Zie hier het mini-college van Erik Scherder…

erik scherder 3

Waar het dus op neerkomt, volgens dit verhaal van dr. Erik Scherder:

  • Stress start in de Hypothalamus.
  • Die veroorzaakt de aanmaak van cortisol – het stress hormoon.
  • Dat activeert de Hippocampus, die stress afremt (en je geheugen regelt).
  • Teveel stress leidt tot een overwerkte Hippocampus…
  • …en schaadt je Frontale Lob, die je Amygdala moet remmen.
  • Een ongeremde Amygdala betekent een ontketening van negatieve emoties.
  • Wat weer stress in de Hypothalamus aanwakkert.

erik scherder

Dit is dus wat stress met je doet. Het maakt je hoofd moe en ontketent negatieve emoties. Herkenbaar? Daar wil je dus iets aan doen. Iets tegen doen, beter gezegd. Want zo werkt omgaan met stress: Omgaan met stress doe je door de tegenreactie in je hoofd aan te wakkeren.

Want elk onderdeeltje in je brein heeft:

  1. een trigger die hem wakker schudt (stress)
  2. een middel dat hem tot rust brengt

Omgaan met stress is een kwestie van de juiste balans tussen die twee vinden. Maar wat is de tweede? Wat is dat middel dat je hoofd tot rust brengt, en daarmee stress te lijf gaat?

  1. Luister muziek – het is de favoriet van je Frontale Lob.
  2. Beweeg – het effect op zowel Frontale Lob als Hippocampus is werkelijk wonderlijk.
  3. Leer – nieuwe indrukken verwerken ontstresst je brein.
  4. Slaap – dat doet namelijk het grootste regenerende werk, elke nacht opnieuw.
  5. Stop met multi-tasken.

erik scherder 2

Het is een mooi mini-college van Erik Scherder. Persoonlijk zou ik er nog aan willen toevoegen dat mindfulness meditatie en liefdevolle vriendelijkheid meditatie ook mooie manieren zijn om jezelf te trainen anders met stressvolle situaties om te gaan. Je zou kunnen kiezen voor een loop-meditatie (bewegen). Tijdens een vipassana loop-meditatie doe je veel nieuwe indrukken op en leer je de wereld waar te nemen, alsof je alles voor het eerst ziet, hoort, proeft en ruikt. Negatieve emoties en de trigger van negatieve emoties leer je eerder te herkennen, kennen en erkennen. Je leert je meer en meer te ontspannen, waardoor je heerlijk slaapt. En ziet in dat multi-tasken echt onmogelijk is. In plaats daarvan doe je je werk met aandacht en focus je je gericht op hetgeen je doet.
Mindfulness-is-a-Superpower.001
Door de beoefening van mindfulness en liefdevolle vriendelijkheid meditatie, ga je op een andere manier met emoties om. Doordat je de emoties weliswaar ervaart, ze mogen er gewoon zijn. Je gaat op een andere manier met negatieve, of zoals ze in het boeddhisme zeggen met destructieve emoties om. Door het beoefenen van liefdevolle vriendelijkheid zul je minder triggers ervaren en tevens effectiever met triggers omgaan. Doordat je je minder met je emoties identificeert. Je hebt ze wel, maar bent ze niet. Zoals je hebt angstige, boze gevoelens, maar bent niet de angst of de boosheid. Waardoor je niet meer zo wordt meegesleurd door je emoties. Je wordt minder reactief. En bent meer en meer in staat tot zelfregulatie. Of het nu om angst, boosheid of stress gaat.
salzberg

bron: https://timemanagement.nl/omgaan-met-stress &  foto’s: internet

 

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s